;

O hračkách

Malé děti většinou nejsou vybíravé, ale to co dostanou od rodičů a příbuzných by nemělo být výsledkem nahodilé volby v kterémkoliv obchodě. Hračka nemusí být jen prvoplánovou zábavou, ale jedinečným nástrojem pro rozvíjení řady schopností dětí rozličného věku. Ač se to nezdá, hračka má vliv na sociální, psychický, fyzický i emocionální vývoj dětí, jak se říká „od kolébky“ až do školních let. Méně je někdy více a hromada nejrůznějších her a hraček může mít negativní dopady na pozornost a soustředění našich dětí. Patrně to sami znáte, když si vaše ratolest oblíbí 2-3 hračky s kterými si skutečně hraje a dalších 20 leží ladem bez povšimnutí.

V dnešní době máme opravdu impozantní výběr hraček všeho druhu. Na první pohled fascinující vymoženosti s pestrou výbavou barev a blikajících světýlek často odvádí pozornost dětí a staví mantinely jejich fantazii. Přitom hračky by v mnoha případech nemusely být tolik konkrétní. Například libovolné zvířátko, které při zmáčknutí packy začne mluvit ve 4 variacích nahrané fráze, je velmi omezující pro dětskou představivost. Taková hračka bude těžko jakkoliv rozvíjet některou ze schopností dítěte. V jednoduchosti je opravdu síla a u hraček to platí dvojnásob. Stavění, skládání nebo konstruování navíc rozhodně není doménou pouze kluků, jak se lze s tímto dogmatem pořád ještě setkávat.

A jakou hračku vybrat pro mladší děti mezi 1 a 3 rokem dítěte? Začněte s jednoduchými kostkami řady Postav MĚ. Kvalitní zpracování, zaoblené hrany a pestrý výběr tvarů neklade nejmenším dětem prakticky žádné překážky, aby mohli dokonale uplatňovat svou fantazii a představivost.

IMG_1482white-landscape_back   detail2

Značný počet průmyslově produkovaných hraček v dnešní době rozhodně není přiměřený potřebám dětí. Často svou komplikovaností docílí akorát toho, že dítě tápe s její využitím, tudíž se mu nepovede přijít na to, co s ní má vlastně udělat. Oblíbenou činností dětí bývají hry na něco nebo někoho, co znají ze svého nejbližšího okolí. Napodobují proto třeba činnost dospělých, s věcmi, které lze použít k stavění, opravování, vaření apod. Tento typ hraček přímo dokazuje, že komplikované rozhodně být nemusí.

Děti, které obvykle zažívají své první zkušenosti v mateřské školce, věkově tedy od 3 let, bývají už trochu náročnější na složitost i estetiku hraček. Vnímají více detailů a jsou schopní postavit větší konstrukce s využitím většího počtu dílů. Rodiče mají také zajímavější výběr dřevěných stavebnic ke koupi. Co tedy parádního postavit? Zmiňme například propracovaný systém Matador, který se pyšní kromě základních řad také rozšiřujícími a doplňkovými sety. Pokud jsou vašemu dítku bližší domečky a sruby, lze jen vřele doporučit řady od firmy Varis Toys. S Varisem si navíc můžete vybrat také kuličkové dráhy nebo stylové dřevěné truhlice. Už ve 3 letech si děti velmi často hrají s nepřehlédnutelnou značkou stavebnic Kapla, která má za sebou již dlouhou historii a generace spokojených dětí. Stavebnice, jenž kombinují materiály dřevo i plast vás překvapí svou variabilitou. Řeč je samozřejmě o produktech firmy TomTecT. A což takhle postavit si pořádného hrdinu s pomocí kvalitního dřeva a kovových nýtů? Pohyblivá postava z dílny Helden aus Holz, která vzbudí zájem, ale i respekt zejména v klučičích pokojíčcích. Závěrem roku 2016 jsme uvedli na český trh zcela novou stavebnici vhodnou pro děti od 4 let. Novinka se jmenuje Koobi, pochází z Francie a s její pomocí postavíte například křesílko, robota nebo vskutku monumentální věž.

Skutečnými edukativními hračkami jsou nejčastěji obyčejné kostky, nikoliv světélkující barevné „vynálezy“ s přívlastky jako perfektní, nepřemožitelný nebo nejroztomilejší. Hračky v podobě nejrůznějších skládaček staví tvořivé a vynalézavé děti už desítky let. Nechte dětem volnost. Učí se, cvičí svou fantazii, přichází na to, jak tenhle svět vlastně funguje.

 


Použité argumenty v tomto textu nejsou výsledkem naší zaujaté mysli, ale jedná se o závěry studie naeyc a vyjádření několika nezávislých odborníků z oborů dětské psychologie, výchovy a vzdělávání dětí.